fredag 22 juli 2011

Kaffekavring med russin - en favorit!


En favorit hos mannen är kaffekavring, men det ska vara med russin.Man kan räkna brödet som lite mer avancerat, mest på grund av att man måste ha rågkross och varmt kaffe till hands när man börjar. Det är mer än en gång jag kommit på att jag ska göra kavring när jag druckit sista koppen kaffe. Hur som helst, russinen har vi lagt till eftersom mannen gillar allt möjligt sött i brödet (vi har gjort bröd med både äpple, aprikos och russin)

Jag föredrar att göra det här brödet på morgonen, det är klart på kvällen, men det vinner i smak om det får mogna över natten.

Kaffekavring med russin
  • 1 dl hett kaffe
  • 100g rågkross
  • 5 g jäst
  • 2 dl vatten
  • 90 g mörk sirap
  • 300g rågsikt
  • 1 tsk salt
  • 50 g russin

På morgonen
Blanda kaffe och rågkross och låt stå i ca 15 min.

Rör ut jästen i vatten och salt och sirap. Tillsätt rågkrossblandningen och russinen. Rör ner mjölet.

Låt degen jäsa i 8 -10 h.

På kvällen
Sätt ugnen på 225 grader
Häll ner degen i en smord form - låt jäsa i 45 min.

Baka av brödet långt ner i ugnen i 45 minuter. Håll lite koll så att inte skorpan på brödet blir för bränt.

Låt brödet stå i bakhandduk över natten och njut till morgonkaffet tillsammans med en smakrik ost!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar