torsdag 10 januari 2013

Frukostbullar!

Av en ren händelse upptäckte jag det bröd jag faktiskt bakar oftast inte är med på bloggen. Jag har vid ett flertal tillfällen omnämnt brödbullarna men aldrig lagt ut receptet. Så här kommer det:

Frukostbullar:

3 gram färskjäst (ca 3 krm)
300 g vatten (3 dl)
390 g mjöl (6,5 dl)
20 g honung (1 msk)
6-9 g salt. ( 1tsk)

På kvällen
Rör ut jäst, honung och salt i vattnet. Tillsätt mjölet. Låt jäsa under bakduk.



På morgonen
Sätt ugnen på 275 grader, sätt in en plåt i ugnen.

"Häll ut" degen på ett lätt mjölat bakbord.
Dra ut degen i en kvadrat och vik den en gång så att du får en smal rektangel.

Jäs i 30 min.

Dela degen i 8 delar.
Lägg delarna på ett bakplåtspapper och dra över allt till den varma plåten.

Sänk värmen till 250 grader

Grädda i 15 -20 min

Ta ut bröden och låt svalna på galler.

Enkelt, smidigt och uppskattat!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar