söndag 7 april 2013

Sockerpasta och muffins

Deltar i en tävling med min muffins - rösta gärna :) http://www.misscupcake.se/sv/node/1310

För några veckor sedan fick jag det ärofyllda uppdraget att få baka muffins till en nybliven 7årig flicka. Hon hade med sig en (typiskt rosa) tjejtidning med en bild på de muffins hon önskade. Muffinsen var sockersöta små skapelser med sugarpaste blommor och ätbart glitter. Det var inte självklart för mig att säga ja först. Nu blev det så ändå...

Eftersom jag har svårt att inte gå "all in" - så blev det besök på både Panduro och Pysselmakaren i Växjö för inköp av sugarpaste, stansar, rosa strössel, sockerpärlor och inspiration.

Och äntligen fick jag nytta av det jag lärde mig på kurs hos Victoria (alias Pink Pastry -http://pinkpastry.blogg.se/)

I fredags invigde jag mina stansar genom att göra 30-talet fjärilar och drygt 130 små blommor i sugarpaste.

Sugarpaste:
Jag färgade pastan genom att droppa några droppar karamellfärg. (Det är tydligen inte det bästa sättet - men jag ursäktar mig med att jag är nybörjare)

För att kavla ut pastan använde jag mig av florsocker så att degen inte skulle fasta på kaveln.
Därefter var det bara att börja stansa.

För att fjärilarna skulle få böjda vingar, lade jag de färdiga fjärilarna över kanten på några små askar.

Sugarpasten fick torka över natten.

Muffins 12 st
100 g smör
2 ägg
2, 5 dl socker
2 dl mjöl
1,5 tsk vaniljsocker
0,5 tsk bakpulver

Smält smöret, blanda i ägg och vaniljsocker. Vispa ihop lätt. Rör ihop socker, mjöl och bakpulver. Häll i mjölblandningen i äggsmeten och blanda till en jämn smet. Portionera ut smeten i muffinsformar.

Grädda i 200 grader i 12 minuter.

Glasyr (även kallat frosting)
60 g rumsvarmt smör
5 dl florsocker
100g philadelphiaost
2 msk limejuice/citronjuice

Rör ihop till en smet.

OBS!
Vänta med att lägga på frosting tills muffinsen är helt svala. Jag använde en sprits (nybörjare även här).

När alla tre "delar" var klara var det bara att lägga ihop dem.

Som en sista touch droppade jag en liten droppe vatten i mitten på varje blomma och satte dit en rosa eller vit sockerpärla. (Vattnet för att pärlan skullle fastna - hade varit bättre att göra det när blommorna var mjuka och nygjorda - återigen, jag är nybörjare ;) )

Resultatet syns nedan









1 kommentar:

  1. Åhh va roligt! Och vilka fina cupcakes, kan tänka mig att sjuåringen blev glad. Tack snälla söta för länken. Stor kram!

    SvaraRadera