söndag 2 oktober 2011

Snabb-bröd

Bakar du inte längre? Jo, absolut, men det är lite tråkigt för er läsare att läsa om samma bröd hela tiden. Det jag bakar oftast är solrosbullarna. Hela familjen äter det och det är snabbt att göra, samt att jag har lärt mig receptet utantill.

Den här helgen har det fallit sig så att jag har inte orkat eller så har jag glömt att sätta en deg kvällen innan, så frukostbrödet har uteblivit. I morse fick jag lite dåligt samvete och "googlade" på snabb-bröd för att se vilket utbud det fanns (om man inte vill göra scones). Hittade någon form av havrescones

Ugn: 225 grader


  • 4 dl havregryn
  • 4 dl mjölk
  • 6 dl vetemjöl
  • 4 tsk bakpulver
  • 2 msk olja
  • 1 tsk salt
  • 1 tsk socker


Blanda havregryn, olja och mjölk. Låt stå i 5-10 minuter. Blanda vetemjöl, bakpulver, salt och socker i en bunke.
Blanda ihop mjölkblandningen med mjölblandningen. Knåda någon minut.

Från originalreceptet ska man sedan fläta ihop degen, det kändes lite avancerat så jag gjorde bullar.
Gräddade bullarna i 225 grader i 15 minuter.

De blev okej, det känns att det är bakpulver-bröd. Men de duger som nödbröd tillsammans med mycket ost!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar