tisdag 14 februari 2012

Cupcake-kurs



Jag har varit på kurs hur man bakar amerikanska cupcakes! För ett tag sedan bloggade jag om bloggen http://pinkpastry.blogg.se/ hon håller bland annat kurser i hur man bakar american cupcakes och jag var med på kvällens kurs. Det var verkligen jättetrevligt och kul! Först fick vi lite bakgrundshistorik, tips och trix när det gällde cupcakes och sen var det dags att baka och dekorera bakverken.

Receptet som användes till cupcakes
  • 2 ägg 
  • 2 dl socker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 2 tsk bakpulver
  • 100 g smör
  • 1 dl vaniljyoghurt
Sätt ugnen på 225 grader. Vispa ägg och socker pösigt, vänd ner de torra ingredienserna, tillsätt smölt smör och yoghurt. Grädda i 15 min eller tills de är torra (testa med sticka)

Cream Cheese frosting
  • 60 g mjukt smör
  • 100 g philadelphia
  • 5 dl florsocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 msk pressad citron

Vispa samman! Bre/spritsa på frostingen på cupcakesen och dekorera.

Det roligaste var helt klart att dekorera, speciellt eftersom vi använde sockerpasta och fick lära oss att göra rosor! Jag gjorde gula, eftersom Xander gillar gult och är lite förtjust i blommor.

Här är kvällens resultat!



Tack Viktoria och ni övriga deltagare som gjorde detta till en mycket trevlig kväll!

1 kommentar:

  1. Tack själv, det var fantastiskt roligt. Kul att få träffa dig med "irl". Så fina dina cupcakes blev, keep up the good work!

    SvaraRadera