söndag 26 februari 2012

Traditionella äppelmuffins med en touch av ingefära

Hade besök i helgen av min mamma och pappa. Till besöket hade jag bakat fröbröd, frallor, knäckebröd och tre olika sortes muffins. (Måste ju visa upp min bästa sida). (En önskan hade ju varit att jag skulle haft tid att pynta mina muffins som jag lärt mig på cupcake-kursen, men tiden fanns inte och fyraåringen ville prompt bara ha karamellströssel på chokladmuffinsen.)
Samlade bakverk för dagen
Äppelmuffins med ingefära och kanel


Jag har ett traditionellt äppelmuffins-recept från boken "Sju sorters kakor", men jag har piffat till det lite och lagt till kanel och ingefära.


  • 125 g smör
  • 2 ägg
  • 2 dl socker
  • 4 1/2 dl mjöl
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 2 tsk bakpulver
  • 2-3 tsk ingefära
  • 2-3 tsk kanel
  • 1 syrligt fast äpple
  • 1 1/2 dl mjölk


Sätt ugnen på 200 grader

Skala och dela äpplet i delar. (Föredrar ett syrligt fast äpple som bryter det söta) Vispa socker och ägg pösigt. Tillsätt övriga torra ingredienser. Häll sist i smör och mjölk

Häll upp smeten i formarna, stoppa ner en äppelbit i varje form, pudra över kanel.

Grädda i ca 15 minuter.


1 kommentar: