onsdag 3 augusti 2011

Enkla brödet i bullform


Idag fick mina grabbar nybakat bröd till frukost. Det är samma bröd som jag kallar för enkla brödet, eller solrosbullar. Vi har dock inga solrosfrön på eftersom det inte uppskattas av den unge herr Prissberg.


Se receptet för solrosbrullarna här.
När degen jäst klart över natten häller jag ut degen på ett mjölat bakbord. Sedan drar jag ut degen till en rektangel och viker degen en gång, fortfarande i form av en rektangel. Degen får jäsa 30 minuter, samtidigt sätter jag ugnen på 250 grader och låter en plåt sitta i ugnen.

Därefter delar jag degen i åtta delar. Delarna lägger jag på ett bakplåtspapper, som jag lagt på en skärbräda, bakplåtspappret drar jag sedan över till den varma (mycket varma!) plåten.

Gräddar brödet i 15 minuter. Klart!

Nu ska jag strax ta ut kaffekavringen som har stått på jäsning hela dagen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar